Jak przestać w kółko zaczynać od nowa?

Jak przestać w kółko zaczynać od nowa?

Autor: Julia


Bardzo dużo osób ma za sobą wiele powrotów do nauki języków 🔄. Spotykam się często z takimi osobami na zajęciach z lektorką. Gdy pada pytanie o to, ile lat dana osoba się uczy, często można usłyszeć, że 5, 8 czy nawet 10 lat (!), podczas gdy jesteśmy na zajęciach na poziomie A2 czy B1, czyli poziomach, które spokojnie można opanować w 2-3 lata nauki, a nie w dziesięć.

Tyle że… te osoby zwykle dodają, że owszem, zaczęły 10 lat temu, ale miały wiele dłuższych przerw i teraz chcą już wrócić do nauki bardziej na poważnie. 

_________

Wiesz, co jest w tym wszystkim najlepsze? Po około 8 tygodniach zajęć grupowych, z 6 osób na początku zostają zwykle… 2. W tym ja. 

Czyli jak widzisz te osoby znów robią to samo… zaczynają i nie potrafią być regularni nawet przez te 2 pierwsze miesiące. 

_________

Osobiście w ogóle tego nie rozumiem - szkoda by mi było pieniędzy i czasu 🤷‍♀️. No i też szkoda by mi było stracić to, co już opanowałam przez te 8 tygodni. Za rok znów zapiszą się na kurs, powtórzą te same pierwsze rozdziały książki i… nie wytrwają w chodzeniu na zajęcia. 

Rozumiem, że te osoby mają zwykle dobre nastawienie, że rzeczywiście im zależy na tym, by tym razem się udało, ale po części jestem w stanie przewidzieć, że i tak te osoby przestaną się pojawiać na zajęciach.

Już nie mówię o nauce samodzielnej 🙅‍♀️ - tu jestem pewna, że skoro tak ciężko im dołączyć do spotkania online, za które zapłacili tysiące (tak, tysiące - ostatnio za semestr zajęć zapłaciłam 1400 zł), to już w ogóle nie są w stanie uczyć się z książek, fiszek czy aplikacji (no chyba, że mówimy o Duolingo, ale umówmy się, to nie jest porządna nauka, a raczej klepanie codziennie żeby tylko utrzymać streak). 

Dlaczego im się nie udaje? Przede wszystkim dlatego, że ciągle popełniają ten sam błąd. 

Zaczynają naukę poprzez zapis na kurs, zakup książki czy dostępu do aplikacji, a powinni zacząć od podstawowej rzeczy, którą jest…

_________

👵 ANALIZA PRZESZŁOŚCI 👴

Po co robić taką analizę? Przede wszystkim po to, żeby znaleźć odpowiedź na pytanie: dlaczego wcześniej się nie udawało? 

Pierwsze i najważniejsze pytanie to: Czy na pewno zależy mi na nauce tego języka? Ale tak naprawdę, bardzo mocno czy może to taka o, chęć, bez konkretnego uzasadnienia. 

Warto sobie wypisać po co się uczę, co mi da osiągnięcie tego celu, co się stanie, jak go nie osiągnę, jak będę się czuć, kiedy nie osiągnę celu.

Jeśli po tych pytaniach wyjdzie, że jednak nauka języka nie jest ❌ wśród Twoich priorytetów i nie przyniesie niczego konkretnego w Twoim życiu, to problem rozwiązany: nie ma sensu wracać do kursów i do nauki.

Po co się męczyć? Jeśli coś nie jest dla Ciebie ważne, nie da Ci niczego wartościowego w życiu ani w pracy, to bardzo dobrze jest sobie uświadomić, że nie warto tego kontynuować. 

Jeżeli jednak wyjdzie, że nauka danego języka jest dla Ciebie ważna 👍 , to warto wypisać wszystkie powody, przez które wcześniej nie udało Ci się utrzymać regularności w nauce. Wypisz jak najwięcej powodów, bądź ze sobą szczera. Jeśli wkurzało Cię, że zajęcia są 3 godziny po pracy i masz takie trzy godziny, których nie możesz dowolnie zagospodarować, bo musisz czekać na lekcje i nie za bardzo możesz w tym czasie zmieścić trening czy zakupy, to może być konkretny powód, przez który szybko odechciało Ci się chodzić - psuły Ci rozkład dnia.

Może lekcje były w dniu, kiedy masz najwięcej pracy i zwyczajnie nie masz już na nie siły? A może miałaś poczucie, że nie robisz postępów? A może… źle czułaś się w grupie? Powodów może być wiele - postaraj się wypisać je wszystkie.

Kiedy wypiszesz wszystkie swoje powody, przez które wcześniej Twoja nauka się zatrzymała, do każdego powodu wypisz po 2 rozwiązania na daną sytuację. 

_________

Przykład: niewygodna przerwa między pracą a lekcjami języka.

Rozwiązanie 1: poprosić szkołę językową o zajęcia zaraz po pracy (jeśli tak Ci oczywiście odpowiada).

Rozwiązanie 2: Poszukać innej szkoły językowej, która umożliwi zajęcia dokładnie wtedy, kiedy Tobie odpowiada.

_________

A potem zastanów się: czy w tamtej sytuacji skorzystałaś z jednego z tych rozwiązań? Czy po prostu przestałaś chodzić, nie było Cię raz, drugi i jakoś tak wyszło, że już nie pojawiłaś się na zajęciach. 

Wypisanie takich przyczyn problemów z nauką oraz poszukanie po dwóch rozwiązań na każde z nich sprawiają, że jeśli te sytuacje pojawią się ponownie, będziesz już mieć konkretne sposoby na to, jak sobie poradzić z nimi w przyszłości. 

_________

Czas na analizę tego co ➡️ TU I TERAZ ⬅️. 

Dobra, wiesz już, co było przyczyną poprzednich problemów z regularnością. 

Czas na zastanowienie się, co może zatrzymać Cię tym razem. 

Zastanów się, co tym razem, aktualnie, może sprawić, że przestaniesz się uczyć. Wypisz wszystkie możliwe sytuacje i od razu poszukaj rozwiązania, które zastosujesz, by jednak kontynuować naukę. Wypisz też wszystkie sposoby nauki, które lubisz, wymień narzędzia, aplikacje, podręczniki, a nawet nazwiska ulubionych lektorów i sprawdź, czy Twój plan na naukę zawiera dokładnie to, co lubisz.

Ja na przykład najbardziej lubię uczyć się z aplikacją 💡 SuperMemo, lubię moją nauczycielkę Anę i lubię słuchać muzyki Quevedo 🇮🇨 - dla mnie to takie 3 filary udanej nauki języka i w każdym tygodniu je realizuję.

Wiem, że najłatwiej mi wytrwać z aplikacją, bo działam w niej codziennie i mam dzięki niej najlepsze efekty, najchętniej chodzę na zajęcia z Aną - dają mi dużo frajdy i zawsze dowiem się czegoś nowego oraz wiem, że jeśli w ciągu dnia będę słuchać Quevedo, to będę też myśleć o tym, że bardzo chciałabym rozumieć teksty jego piosenek z taką łatwością, jak rozumiem teksty polskich artystów. 

_________

Mamy już przeanalizowaną przeszłość, sprawdziliśmy zagrożenia tego, co może nastąpić teraz oraz wyznaczyliśmy, jak ma wyglądać nauka aktualnie, więc pora pomyśleć o… tak, to dość oczywiste, o PRZYSZŁOŚCI! 

Zachęcam Cię do wyznaczenia sobie celu rocznego 🎯. Dlaczego akurat rocznego? Przecież często się mówi, żeby robić codziennie małe kroczki, a nie myśleć o tym, co za rok czy później. Spokojnie, do tego też przejdziemy :). 

Najpierw wyznacz sobie swój roczny cel. U mnie to było 100% zrealizowanego kursu z hiszpańskiego B1 i 100% z angielskiego B1 (oba z serii No problem! w SuperMemo). 

Dlaczego cel roczny?

Dlatego, że cel roczny pokaże Ci do czego dążyć + będziemy go monitorować pod koniec każdego miesiąca.

Pamiętaj tylko, żeby to było coś realnego, bo jeśli zaczynasz przygodę z zupełnie nowym językiem i do tej pory nie udawało Ci się utrzymać regularności, to zdecydowaną przesadą będzie powiedzieć, że zaczniesz od podstaw, a do grudnia osiągniesz poziom B1 czy B2.

Nawet jeśli utrzymasz regularność w nauce i włożysz w nią całe serce, to nadal przeskoczenie o trzy poziomy w rok jest praktycznie niemożliwe, bo język to bardzo złożony system, który służy do komunikacji i zwyczajnie trudno jest przyswoić w rok tak dużo materiału. 

Wyznacz coś realnego. U mnie to właśnie jest jeden poziom w jednym kursie z danego języka. Dodatkowo aplikacja wylicza mi za ile dni ukończę kurs, jeśli będę codziennie działać według ustalonego przeze mnie planu, co dodatkowo bardzo mi pomaga. 

_________

Jak już będziesz mieć cel roczny to zaplanuj sobie, kiedy będziesz monitorować realizację swojego celu. _________

Ja robię to zawsze w ostatni dzień miesiąca. Wpisuję w mój bullet journal dwie informacje, tak naj na poniższym przykładzie: Procent przerobienia w kursie z hiszpańskiego: [10%] Procent przerobienia w kursie z angielskiego. [16%]

Dzięki temu widzę, jak mi idzie (zawsze zerkam przy okazji na poprzedni miesiąc żeby sprawdzić o ile więcej zrobiłam) i wiem, czy jestem na dobrej drodze czy może jednak powinnam przyspieszyć. 

_________

Dlaczego cel roczny z comiesięczną weryfikacją? 

Bo nawet jak w jakimś miesiącu uczę się rzadziej, to wiem, że mam czas i mogę nadrobić w kolejnym i wiem, że to nie jest tak, że już całkiem zawaliłam, więc nie ma sensu kontynuować. Oczywiście, że jest sens kontynuować i to, że w październiku zrobiłam mało, bo miałam urlop, nie oznacza, że w listopadzie nie nadrobię tego z nawiązką. Podobnie mam z innymi celami. Cele związane z oszczędzaniem 💰, cele związane z odchudzaniem oraz cele związany ze zdrowiem (badania) również są u mnie roczne.

Zależy mi, żeby raz w roku się zbadać i jeśli nie zrobię tego w marcu to trudno, zrobię w maju, ale przynajmniej zrobię - nie fiksuję się na danym terminie, ale sumiennie w każdym miesiącu sprawdzam czy mam dany cel, więc przy okazji przypominam sobie, że mam go zrobić.

Podobnie z pieniędzmi - to, że w jednym miesiącu wydałam więcej, niż zarobiłam nie oznacza z automatu, że w tym roku to już w takim razie nie warto oszczędzać - warto. Ot, po prostu, jeden miesiąc z niespodziewanymi wydatkami, mam jedenaście innych miesięcy, w których mogę koncentrować się na rozsądnym zarządzaniu finansami. 

_________

To, czego wcześniej nie podkreśliłam konkretnie to to, że warto mieć jedno, mierzalne źródło nauki (tak jak ja mam po jednym kursie na język). Oczywiście robię też inne kursy, mam też lekcje z lektorkami, ale jako swój weryfikator wybieram tylko wybrane kursy.

Dlaczego tak robię?

Bardzo łatwo wpaść w pułapkę “robię sporo, ale w sumie w niczym nie widzę postępów ani nie wiem czy to wystarczająco czy nie” - właśnie dlatego warto mieć jakieś jedno źródło, bo wtedy dużo łatwiej monitorować postępy, a po roku ocenić: TAK, mam 100% kursu/celu albo NIE mam osiągniętego celu w pełni, ale mam zrobione aż 80% planowanego działania. 

Mam nadzieję, że te wskazówki Ci się przydadzą i że masz już wstępny plan na to, jak ułożysz swoją naukę i jak do niej podejdziesz, żeby wytrwać w niej na dłużej i pójść do przodu z postępami. 

I na zupełny koniec: od czasu do czasu przypomnij sobie, dlaczego uczysz się danego języka, doceń swoje postępy 🤗 i ciesz się coraz lepszą jego znajomością :) Dla mnie nie ma nic przyjemniejszego ♥️ niż komplementy od Hiszpanów, którzy chwalą mój hiszpański.  

_________

Dla łatwiejszej pracy nad poukładaniem procesu nauki, mam dla Ciebie skrót powyższego tekstu, który może posłużyć Ci jako plan: Przeszłość 1. Analiza, dlaczego się nie udało 

2. Decyzja o tym, czy nauka jest wśród priorytetów 

3. Wypisanie powodów, przez które nie udało się wcześniej utrzymać regularności 

4. Wypisanie dwóch rozwiązań każdego z wcześniej występujących

Teraźniejszość 1. Analiza, co może się nie udać tym razem

2. Poszukanie rozwiązań na te hipotetyczne sytuacje

3. Wypisanie wszystkich źródeł nauki, które lubisz 

4. Sprawdź czy w Twoim planie nauki są źródła nauki, które lubisz

Przyszłość 

1. Ustal swój cel roczny 2. Upewnij się, że cel jest realistyczny i możliwy do osiągnięcia w rok 

3. Ustal, jak i kiedy będziesz monitorować swój cel (sugeruję co miesiąc) 4. Wybierz jedno mierzalne źródło nauki 

5. Doceniaj swoje postępy i ciesz się nimi 

Powodzenia! Trzymam za Ciebie kciuki!